Skip to main content

EOC Estland optakt

EOC i Estland
Efter et veloverstået WOC med flotte danske sprintresultater skal løberne nu vise, at de efter det seneste års ekstreme fokus på sprintorientering, har formået at sadle om og indstille kompasset på skovdistancerne. Fra den 3. til 7. august 2022 skal der findes nye europamestre, når EOC afgøres i Estland på mellemdistance, langdistance og stafet.

Historiks stort hold
Testløbene på Læsø viste at der er rigtig mange om buddet for tiden i dansk orientering – og det har resulteret i et historisk stort hold. I alt stiller Danmark med 20 løbere – 12 kvinder og 8 mænd. Vi har 8 kvinder og 6 mænd på startstregen til henholdsvis mellem- og langdistance – og på stafetten stiller vi med tre kvindehold og to mandehold, med tre løbere på hvert hold. Der har dog desværre sneget sig lidt sygdom ind på holdet, så vi får formentlig kun 11 kvinder og 7 mænd i skoven.

Mens distancefordelingen på mellem- og langdistancen allerede er fordelt hjemmefra, bliver stafetholdene først udtaget efter mellemdistance finalen den 6. august 2022.

Terræn og chancer
EOC løberne bliver mødt af et spændende terræn med mange kurvedetaljer og for langdistancens vedkommende en del moser. Gennemløbeligheden varierer meget, og de forventede vindertider er forholdsvis høje, når man tager den begrænsede stigning i betragtning, så der vil være områder med dårlig løbbarhed hvor løberne virkelig skal kæmpe med terrænet.

De officielle målsætninger er top 6 på stafetterne – og to top 8 placeringer på de individuelle distancer.

Disse målsætninger bliver dog desværre lidt udfordret at, at vores stærkeste kort på herresiden, Søren Thrane Ødum, desværre er blevet syg – og formentlig ikke kommer til at løbe. På damesiden er Line Cederberg også blevet syg. Hun rejser hjem og kommer derfor helt sikkert ikke til at løbe.  

Udtagne løbere og distancer
Herunder er en oversigt over, hvem der løber hvilke distancer:

Agnes Nørgård Kracht, Tisvilde Hegn OK: Langdistance
Amanda Falck Weber, Tisvilde Hegn OK: Mellemdistance
Annika Simonsen, FIF Hillerød: Mellemdistance, Langdistance
Caroline Gjøtterup, Faaborg OK: Mellemdistance
Cecilie Friberg Klysner, FIF Hillerød: Mellemdistance, Langdistance
Hedvig Valbjørn Gydesen, OK Melfar: Mellemdistance
Ida Agervig Kristiansson, OK SNAB: Mellemdistance, Langdistance
Ida Øbro, Tisvilde Hegn OK: Langdistance
Line Cederberg, Tisvilde Hegn OK: Er blevet syg – løber ikke
Malin Agervig Kristiansson, OK SNAB: Mellemdistance, Langdistance
Miri Thrane Ødum, OK Øst: Langdistance
Nicoline Friberg Klysner, FIF Hillerød: Mellemdistance, Langdistance

Emil Øbro, Tisvilde Hegn OK: Mellemdistance, Langdistance
Jacob Steinthal, FIF Hillerød: Langdistance
Jakob Edsen, Aarhus 1900: Mellemdistance, Langdistance
Laurits Bidstrup Møller, Silkeborg OK: Mellemdistance, Langdistance
Linus Agervig Kristiansson, OK SNAB Mellemdistance (med mindre Søren bliver frisk), Langdistance
Mads Skaug, OK Pan: Mellemdistance
Rasmus Møller Jess, OK Roskilde: Mellemdistance, Langdistance (Med mindre Søren bliver frisk)
Søren Thrane Ødum, OK Øst: Er blevet syg – løber formentlig ikke

Program
Onsdag den 3. august 2022: Mellemdistance kvalifikation
Torsdag den 4. august 2022: Langdistance
Fredag den 5. august 2022: Hviledag
Lørdag den 6. august 2022: Mellemdistance finale
Søndag den 7. august 2022: Stafet

Følg konkurrencerne live
Du vil kunne følge konkurrencerne live fra arrangementets hjemmeside: https://eoc2022.ee/. Ellers er relevante dokumenter for konkurrencerne samlet på eventor: https://eventor.orienteering.org/Events/Show/6817

Indbydelsen til årets juniorsommerlejr er klar

Nu kan juniorløbere trygt finde kalenderen frem og sætte krydser fra 2. august - 8. august 2021. I den uge er der dømt juniorsommerlejr, der foregår i Thorup Strand i det nordvestlige Jylland.

Det er løbere fra årgangene 2001-2005, der hører hjemme i juniorgruppen, og de kan allerede nu begynde at forberede sig på årets tema, der bliver Wild West.

Læs hele indbydelsen her. 

Du kan også melde dig ind i juniorernes Facebookgruppe her.

Aktuelle klub- og stafetsamarbejder

Nedenstående liste viser de aktuelle klub- og stafetsamarbejder:


Reglementet beskriver lovene for klub- og stafetsamarbejder således:

Klubsamarbejder

5.14 Stafetsamarbejde
Indtil 3 klubber kan indgå samarbejde for sammen at stille fælles stafethold til A-stævner. Samarbejdet vælger et fælles navn, der ikke må være en af de samarbejdende klubbers navne, men gerne en kombination heraf.
Stafetsamarbejdet skal anmeldes til forbundet og indeholde oplysning om samarbejdets omfang. Samarbejdet er bindende, indtil det afmeldes.

En liste over indgåede stafetsamarbejder offentliggøres på forbundets hjemmeside.
Et stafetsamarbejde forhindrer ikke klubberne i at stille med rene klubhold.

Særlige regler for klubsamarbejder om stafetter

Et stafetsamarbejde kan indgås indenfor én eller flere af følgende 3 aldersgrupper:
Juniorer - Til og med D20 og H20
Seniorer - Fra og med D21 og H21 til og med D35 og H35
Masters - Fra og med D40 og H40

7.2 Klubsamarbejder divisionsturneringen
To eller flere klubber i en kreds kan indgå et samarbejde for sammen at stille et hold i divisionsturneringen. Samarbejdet vælger et fælles navn, der ikke må være en af de samarbejdende klubbers navne.

Klubsamarbejder anmeldes til forbundet. Samarbejdet er gyldigt, indtil det afmeldes.
Et klubsamarbejde kan ikke kvalificere sig til Finalerunden (DM Hold), se § 7.8.

 

Opret ny klub


Er I en helt ny orienteringsklub eller en eksisterende idrætsforening, der udvider med orienteringsaktiviteter? I skal være meget velkomne i vores idræt og fællesskab.

På denne side har vi samlet de vigtigste informationer, som I skal vide for at ansøge om medlemskab af Dansk Orienterings-Forbund - og hvad der kommer til at ske efterfølgende.

Opret ny orienteringsklub

Vi har et forslag til vedtægter for en orienteringsklub, og DIF har tilsvarende forslag til vedtægter af mere generelt karakter. Hvis I tager udgangspunkt i dem og retter til efter behov, får I nemt styr på formalia.

Ansøg om medlemskab af DOF

Jeres udfyldte ansøgningsskema bliver behandlet af hovedbestyrelsen på førstkommende møde. De holder 4-5 møder om året.

Samtidig bør I gøre jer bekendte med:

O-Service er DOF’s medlemsdatabase og løbskalender

Når jeres ansøgning er godkendt, bliver jeres klub oprettet i O-service. Samtidig får I tilknyttet en konsulent, der hjælper jer i gang. Det vil typisk være en rutineret administrator for en anden klub i jeres landsdel.

Øst-, Syd- og Nordkredsen

Orienteringsklubberne er samlet i tre geografiske kredse, og når I bliver medlem af DOF, bliver I samtidig medlem af den relevante kreds. 

Må vi komme på besøg?

Vi vil meget gerne lære jer at kende, så vi bedre kan hjælpe jer i gang. Lad os finde ud af, hvad I har mest behov for til at starte med, så sender vi den mest relevante konsulent ud til jer med ideer, kontakter og andet.

Skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., hvis vi må kigge forbi.

Orienteringsløb.dk


Der er ca. 40 klubber der regelmæssigt får vist deres aktiviteter frem på orienteringsløb.dk, og der er ofte 70-80 løb der er lagt op. Siden viser mange af de o-løbs tilbud der er i Danmark hver dag, og hvor man kan tage hen for at få en god tur i skoven.

Siden henter løbene fra Facebook begivenheder, og der er nogle ting som kræves, for at de kommer fra Facebook til orienteringsløb.dk

Dels er der nogle formalia i opslaget. Det er vigtigt at bruge locations markøren, og opslaget skal markeres som offentligt. Se vejledningen her.

Hvis klubben skifter facebook side er det vigtigt at man meddeler dette, så løbene hentes det rigtige sted.

En anden fejlkilde er løbsserier som fx vinterkarruseller. Laver man en løbsserie skal hvert løb oprettes separat. Systemet kan ikke finde ud af at håndtere mange datoer.

Man kan også få vist naboklubbernes træningsløb på sin egen klubs hjemmeside. Det er relativt enkelt og der findes en guide til det her.

Langt de fleste aktiviteter der laves, er heldigvis åbent for alle. Men skal vi vise, vores arrangementer er åbne, også for nye medlemmer er det vigtigt man skriver dette. Så skriv åbent for alle, interesserede er velkomne eller lignende så disse føler sig velkomne.

1-14 maj er det Findvej dage, benyt lejligheden til at hjælpe jeres arrangementer godt på vej, ved at oprette en facebook begivenhed, og få den delt på orienteringsløb.dk

Er man interesseret i at finde et løb, kan man starte med at klikke på det interaktive kort nedenfor, og se hvad der er af aktuelle begivenheder i ens nærområde.

Er der spørgsmål til orienteringsløb.dk kan de stilles til Carsten Lausten Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Orienteringsløb.dk

 

Resultater

 

Resultater
Siden 1. januar 2019 har stort set alle resultater fra danske orienteringsstævner været tilgængelige i O-result, som du går til ved at klikke her.

Divisionsturneringen
De aktuelle stillinger i Divisionsturneringen findes i O-service - under Fælles --> Divisioner.

DM-resultater
Leder du efter resultater fra danmarksmesterskaberne gennem tiden, er de alle samlet her.

Tidligere resultater kan i de fleste tilfælde nås via arrangørklubbernes hjemmesider.

Hædersbevisininger og forbundets historie kan findes under 'Historie'.

Ændrede regler for Klub- og stafetsamarbejder i 2019

Her kan du læse de ændrede regler for Klubsamarbejder.

2.15 Klubsamarbejder

2.15.1 Generelt

Indtil 3 klubber kan indgå klubsamarbejde for sammen at stille fælles stafethold til dan­ske stafetter eller stille et hold i divisionsturneringen.

Samarbejdet vælger et fælles navn, der ikke må være en af de samarbejdende klubbers navne, men gerne en kombination heraf. Et samarbejde er bindende for et kalenderår ad gangen.

 

Klubsamarbejder skal anmeldes til forbundet. Anmeldelsen skal indeholde oplysning om samarbejdets omfang og skal ske senest den 31. december for det kommende kalende­rår.

En liste over indgåede klubsamarbejder offentliggøres på forbundets hjemmeside med oplysninger om samarbejdets omfang.

 

2.15.2 Særlige regler for klubsamarbejder om stafetter

Et stafetsamarbejde kan indgås indenfor én eller flere af følgende 3 aldersgrupper:

Juniorer

Seniorer

Masters

Til og med D20 og H20

Fra og med D21 og H21 til og med D35 og H35

Fra og med D40 og H40

2.15.3 Særlige regler for klubsamarbejder i divisionsturneringen

Et nystiftet klubsamarbejde placeres fra førstkommende kalenderårs start i den division i kredsen, som den højest placerede klub i samarbejdet deltog i den senest afviklede turnering.

Forlader en eller flere klub(ber) et klubsamarbejde, placeres den/de klub(ber) i klubsam­arbejdet, der i den senest afviklede turnering har opnået færrest points, i den laveste division i kredsen; den/de bedst placerede klub(ber) i klubsamarbejdet fortsætter i den division, som klubsamarbejdet var placeret i ved ændringen eller opløsningen af samarbejdet.

Den eller de ledige pladser, der fremkommer i divisionerne ved stiftelse eller hel eller delvis opløsning af et klubsamarbejde, udfyldes ved oprykning af alle lavere rangerende hold i placeringsrækkefølge.

Ændrede regler for Klub- og stafetsamarbejder i 2019

Her kan du læse de ændrede regler for Klubsamarbejder

2.15 Klubsamarbejder

2.15.1 Generelt

Indtil 3 klubber kan indgå klubsamarbejde for sammen at stille fælles stafethold til dan­ske stafetter eller stille et hold i divisionsturneringen.

Samarbejdet vælger et fælles navn, der ikke må være en af de samarbejdende klubbers navne, men gerne en kombination heraf. Et samarbejde er bindende for et kalenderår ad gangen.

 

Klubsamarbejder skal anmeldes til forbundet. Anmeldelsen skal indeholde oplysning om samarbejdets omfang og skal ske senest den 31. december for det kommende kalende­rår.

En liste over indgåede klubsamarbejder offentliggøres på forbundets hjemmeside med oplysninger om samarbejdets omfang.

 

2.15.2 Særlige regler for klubsamarbejder om stafetter

Et stafetsamarbejde kan indgås indenfor én eller flere af følgende 3 aldersgrupper:

Juniorer

Seniorer

Masters

Til og med D20 og H20

Fra og med D21 og H21 til og med D35 og H35

Fra og med D40 og H40

2.15.3 Særlige regler for klubsamarbejder i divisionsturneringen

Et nystiftet klubsamarbejde placeres fra førstkommende kalenderårs start i den division i kredsen, som den højest placerede klub i samarbejdet deltog i den senest afviklede turnering.

Forlader en eller flere klub(ber) et klubsamarbejde, placeres den/de klub(ber) i klubsam­arbejdet, der i den senest afviklede turnering har opnået færrest points, i den laveste division i kredsen; den/de bedst placerede klub(ber) i klubsamarbejdet fortsætter i den division, som klubsamarbejdet var placeret i ved ændringen eller opløsningen af samarbejdet.

Den eller de ledige pladser, der fremkommer i divisionerne ved stiftelse eller hel eller delvis opløsning af et klubsamarbejde, udfyldes ved oprykning af alle lavere rangerende hold i placeringsrækkefølge.

Klub- og stafetsamarbejder i 2019

DSC 0695

Husk at anmelde klub- og stafetsamarbejder for 2019 til forbundet

Sidste frist er d. 31/12-18

Skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

O-Track

 

GPS-tjenesten O-Track giver et væld af muligheder for at opleve orienteringsløb på en helt ny måde. Dels kan du orientere
og finde vej direkte på mobilen, og dels kan du sammenligne dine vejvalg, når du har været til træning eller konkurrence.
Og det hele er ganske gratis.

På app'en O-Track, der kan hentes til iOS- og Androidtelefoner, kan du vælge mellem Find vej-tilbud over hele landet og
få både kort og baner frem på skærmen og komme afsted. Du kan vælge mellem forskellige sværhedsgrader og kalde en
blå prik frem på skærmen, der fortæller dig, hvor du er.

App'en kan også bruges til at se tidligere vejvalg på Find vej-baner, såvel som klubbernes træninger og på konkurrencer.
O-Track-universet kan også nås via hjemmesiden www.o-track.dk, hvor du kan uploade dine vejvalg og se tidligere vejvalg.

Du kan oprette en profil både på app'en og O-Tracks hjemmeside. På hjemmesiden er der vejledninger til, hvordan du
kommer igang.

 


O-Track er udviklet i samarbejde med TracTrac
og blev til en start støttet af Nordea-fonden.